In ieder kerkgebouw is het priesterkoor (of hoogkoor) naar het oosten gericht, de plaats waar de zon opkomt. In het priesterkoor staat tenminste één centraal altaar, het zogenaamde hoogaltaar (of hoofdaltaar). In de Rooms-Katholieke Kerk is het altaar de zware tafel van steen of hout waarop tijdens de eucharistie brood en wijn worden neergezet om te herdenken, dat Christus door zijn dood een offer voor de mensheid heeft gebracht.
In het priesterkoor (of hoogkoor) staat achteraan het in marmer en koper uitgevoerde hoogaltaar dat in 1925 ontworpen is door Lambert Lourijsen en vervaardigd door Gebr. Jorna te Den Bosch. Het blad van het altaar steunt op twee hoge rechthoekige blokken aan de zijden, gedecoreerd met een staande engel aan de voorzijde. Een derde, breder blok in het midden, aan de voorzijde voorzien van een reliëf met het Lam op het Boek met de Zeven Zegels, waarboven de tekst in banderol: ‘Ecce Angus Dei’ (vertaling: ‘Zie het Lam Gods’), eronder ‘Qui tolles peccata mundi’ (vertaling: ‘Dat wegneemt de zonden der wereld’). Na de restauratie van rond 1962 is het priesterkoor verlengd met circa 8 meter en opnieuw betegeld.
Op het hoogaltaar staat het tabernakel, ook wel sacramentshuis genoemd. In de tabernakel wordt het Heilig Sacrament (de gewijde hosties) bewaard in een ciborie (gedecoreerde kelk met deksel). In elke kerk is maar één dienstdoend tabernakel aanwezig; het tabernakel is binnenin altijd wit van kleur. Op het rood- en geelkoperen cilindervormige tabernakel staat langs de onderrand de tekst ‘Ecce panis angelorum’ (vertaling: ‘Zie het brood dat engelen eten’). De deuren van de tabernakel zijn voorzien van in reliëf gemaakte korenaren, druiventrossen en bladeren.
De roodkoperen kroon van de tabernakel is voorzien van de tekst ‘Adoro te devote’ (vertaling: Ik aanbid U met eerbied’). Langs de rand van de kroon is gestileerd bladwerk te zien en op de punten blauwe stenen. De kroon is gesloten met een koepelvorm van blad-lijstjes en water stroomt langs twee zijden omlaag. Boven op het tabernakel staat een kruis met straal en Christus is afgebeeld met lange lendendoek en kroon. Aan de gods-lamp, rechts van het tabernakel, is te zien of het Heilig Sacrament in het tabernakel aan-wezig is. Zo niet, dan is de godslamp gedoofd.
Na de restauratie van 2001-2003 is een tweede, verplaatsbaar altaar onder de koepel van de kerk geplaatst. Dit altaar stelt de schepping voor met de oerelementen water, lucht en aarde. De bronzen voorkant stelt de golfslag voor: het water. Op de linkerkant van de bronzen plaat staan een aantal sterren afgebeeld: een teken uit het Oude Testament, verwijzend naar de lucht en naar het Bijbelboek Openbaring van Johannes. Op de rechterkant staan bergen afgebeeld: ook een bijbels teken, als verwijzing naar een gebedsplaats, een ontmoetingsplaats met God. Jezus zocht een berg om dichter bij God te zijn. Maar bergen verwijzen ook naar de aarde.
De regenboog welke staat afgebeeld, is het oudste verbondsteken dat God aan de mensen heeft geopenbaard. God heeft verklaard, dat de regenboog het teken is van het verbond tussen Hemzelf en de mens.
Middenvoor op de plaat zijn twee vissen afgebeeld. De vis is een van de oudste Christelijke tekens. Het Griekse woord ‘Ichthus’ betekent ‘vis’ en wordt gevormd door de beginletters van de Griekse woorden Ièsous Christos Theou Uios Sootèr (vertaling: ‘Jezus Christus, Zoon van God, Verlosser’).
De glazen plaat van het altaar is het teken dat God en Jezus tezamen transparant zijn, dat wil zeggen, het verbond van de maaltijd die wij hier vieren, als laatste teken van Jezus gesteld voordat hij ging sterven, moet zijn uitwerking hebben in ons dagelijks leven.
In de lessenaar, die naast het altaar staat, is de symboliek van het vuur verwerkt. Het woord dat verkondigd wordt, moet zo gebracht worden dat wij als het ware in vuur en vlam gezet worden, geïnspireerd worden om dat woord te verkondigen, te beleven in ons eigen leven.
Voor zowel het tweede altaar als de lessenaar heeft pastoor Eugène Jongerden in 2004 een schets gemaakt en deze aangeleverd aan de architect, de heer P.D. van Vliet B.N.A. uit Loosdrecht. Beide zijn vervaardigd door Anthonie van Koolen uit Molenhoek.